antyk.net.pl

Blog tematyczny o tematyce lifestyle'owej.

Zdrowie

Niedobór witaminy C i konsekwencje z tym związane

Niedobór witaminy C i konsekwencje z tym związane

Każdy chce być zdrowy i cieszyć się witalnością przez długie lata. Przede wszystkim należy zadbać o kondycję, ale także o witaminy, których nie może zabraknąć w codziennej diecie. Szczególną uwagę należy przyłożyć do witaminy C, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czym grozi niedobór witaminy C? W jakich produktach znajduje się najwięcej tej witaminy?

Produkty bogate w witaminę C

Witamina C jest jedną z najbardziej znanych witamin, która wzmacnia odporność organizmu. Można ją znaleźć w wielu suplementach, ale nie ma konieczności przyjmowania jej w tabletkach, gdyż znacznie ilości znajdują się w wielu produktach. Bogate w witaminę C są owoce, a szczególnie czarna porzeczka, jagoda, cytryna, kiwi czy grejpfrut. Również wiele warzyw jest bogatych w tę witaminę. Wśród nich można wyróżnić brokuł, paprykę, brukselkę czy kalafiora. Bogatym źródłem witaminy C jest czarny bez i dzika róża. Można kupić je w postaci suszonej lub przygotować z nich soki bądź dżemy. Dobrym źródłem są także kiszonki, które zawierają także mnóstwo innych cennych składników odżywczych. Kiszonki można przygotowywać praktycznie przez cały rok i dodawać je do śniadania, obiadu czy kolacji. Można także pić sok z kiszonek, który poprawia dodatkowo perystaltykę jelit.

Niedobór witaminy C

Czasami witaminy C zaczyna brakować w organizmie, a przyczyną jest osłabienie czy stres. Zabiegany tryb życia, brak czasu na odpoczynek, niewysypianie się mogą szybko osłabić organizm, który będzie potrzebować znacznie większej dawki witaminy C. W takich momentach warto dodatkowo suplementować ją, aby nie doprowadzić do choroby. Niedobór witaminy C przede wszystkim prowadzi do powstania różnego rodzaju infekcji. Można szybko zachorować lub się przeziębić. Organizm, w którym brakuje witaminy C, szybciej się starzeje. Mogą zacząć pojawiać się także różnego rodzaju problemy z sercem. Zaczynają się problemy ze stawami i mięśniami, a organizm jest słaby i szybko się męczy. Na pewno objawy niedoboru zostaną zauważone bardzo szybko i warto od razu rozpocząć suplementację.

Jak szybko uzupełnić niedobory witaminy C?

Należy pamiętać, że witaminy C nie można przedawkować. Oczywiście występują niekorzystne dla organizmu reakcje, ale nie są one szkodliwe. Przy nadmiarze witaminy C dochodzi do biegunki, a witamina jest wydalana wraz z moczem. Nie są to duże dolegliwości, a więc warto od razu sięgnąć po większą dawkę witaminy C, jeśli pojawią się pierwsze objawy przeziębienia czy przemęczenia. Najlepiej wówczas do menu codziennego wprowadzić kiszonki i owoce bogate w tę witaminę, a dodatkowo warto wypić trzy razy dziennie napar z dzikiej róży lub sok z czarnego bzu. Dobrze jest także zawsze mieć pod ręką witaminę C w tabletkach, którą można suplementować w okresie przeziębieniowym. Dzięki temu wzmacnia się odporność i zapobiega zachorowaniu na różnego rodzaju infekcje. Na pewno warto w codziennym jadłospisie mieć owoce i warzywa zielone, które zawierają nie tylko witaminę C, ale także inne cenne składniki odżywcze.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.