antyk.net.pl

Blog tematyczny o tematyce lifestyle'owej.

LifestyleZdrowie

Jak opanować stres – kilka prostych metod

Jak opanować stres – kilka prostych metod

Współcześnie nadmiar stresu dotyka ogromnej ilości osób. Definiowany on jest jako uczucie dyskomfortu w określonej sytuacji, rozumiany jako stan napięcia, poczucie zagrożenia lub lęku. Wpływa on na nas zarówno psychicznie jak i fizycznie. Napinają się nam mięśnie karku, ramion czy brzucha, zaczynają się problemy trawienne i tym podobne. Jak opanować stres? Warto, żebyś poznał kilka podstawowych metod, dzięki którym nie będziesz sobie zadawał więcej pytania: “Jak opanować stres?”.

Stres – dokładniejsza definicja

Jest to fizjologiczna reakcja organizmu na stresory, czyli czynniki środowiskowe różnego rodzaju. Mogą być to być czynniki fizyczne jak hałas, choroba, zbyt wysoka temperatura czy zmęczenie wysiłkiem fizycznym, ale także społeczne, takie jak żałoba, trudności w pracy czy szkole, skomplikowana sytuacja rodzinna. Przez stresory wywoływane są reakcje zarówno fizjologiczne jak i psychiczne.

Kiedy czujemy, że jesteśmy w niebezpieczeństwie następuje aktywacja autonomicznego układu nerwowego. Wydziela on wtedy takie hormony związane ze stresem jak adrenalina czy kortyzol. Zwiększają one pobudzenie organizmu i przez to pozwalają lepiej reagować na niebezpieczeństwo. Z tej przyczyny stres sam w sobie nie jest zły, tylko bardzo potrzebny, ale jego nadmiar jest bardzo wyniszczający, gdyż przy wydzielaniu tych hormonów przygotowujemy się do walki lub ucieczki. W związku z tym są zatrzymywane energochłonne procesy zachodzące w naszych organizmach, takie jak trawienie czy produkcja przeciwciał. Z tej przyczyny nadmiar stresu jest bardzo szkodliwy, a jego umiarkowana ilość ma charakter adaptacyjny.

Jak opanować stres? Wybrane metody walki ze stresem 

1. Trening jacobsona

Polega on na napinaniu i rozluźnianiu konkretnych grup mięśni. Na wdechu napinamy dany mięsień, utrzymujemy w napięciu przez 5 sekund i z wydechem rozluźniamy, po czym robimy krótką przerwę. Kolejność trenowania mięśni nie żadnego znaczenia, możesz zacząć od stóp i stopniowo przechodzić wyżej. Każdą partię napinamy 2 do 3 razy robiąc krótkie przerwy pomiędzy. Trening dobrze jest wykonywać w pozycji leżącej. ponieważ sprzyja ona niwelowaniu napięć.

2. Wysiłek fizyczny

Podczas wysiłku fizycznego wydzielane są endorfiny. Warto, żeby wysiłek nie był zbyt intensywny, gdyż może on być potraktowany przez nasz organizm jako dodatkowy stresor. Dłuższy spacer lub przejażdżka na rowerze sprawdzą się idealnie.

3. Trening autogenny Schultza

Jest to technika, która opiera się na autosugestii i łagodzi lęk oraz stres. Jest to stan bardzo podobny do autohipnozy czy medytacji. Składa się on z sześciu faz: uczucie ciężaru, ciepła, regulacja pracy serca, regulacja oddychania, uczucie ciepła w splocie słonecznym, uczucie chłodu na czole. Wykonuje się w nim 4 pozycje wyjściowe: leżenie tyłem oraz przodem, półleżenie na fotelu i siad na krześle z oparciem. Należy znaleźć dla siebie spokojne miejsce i wykonywać kolejne etapy treningu autogennego.

AP21

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.